Hamburger fotografie

Achter de schermen bij de fotoshoot van een McDonald’s hamburger

Eerder schreef FOODISH.nl over het verschil tussen eten in advertenties en de werkelijkheid. Op internet zijn veel sites te vinden die deze verschillen haarfijn in beeld brengen. McDonald’s Canada speelt slim in op deze belangstelling en laat in een filmpje zien waarom hun hamburgers er op de foto anders uitzien dan in werkelijkheid.

De marketingdirecteur van McDonlds Canada, laat in het filmpje zien hoe de advertentiefoto van een Quarter Pounder hamburger met kaas tot stand komt. Om achteraf het verschil goed in beeld te kunnen brengen wordt eerst een “echte” hamburger gekocht en gefotografeerd.

Food stylist

Hierna gaat een zogenaamde food stylist aan het werkt. Deze prepareert handmatig een nieuwe hamburger met dezelfde ingrediënten als in het restaurant. De hamburger wordt zo opgebouwd dat alle ingrediënten goed zichtbaar zijn. Met chirurgische precisie wordt elke detail van de hamburger zo aantrekkelijk mogelijk gepresenteerd. Een soort haardroger smelt de kaas en met injectienaaldjes wordt de mosterd en de ketchup aangebracht.

Styling van de hamburger

Photoshop

Tot slot wordt de foto bewerkt met Photoshop. De kleuren worden bijgewerkt en de oneffenheden worden weggepoetst. Deze bewerkingen worden gemaakt om de hamburger zo aantrekkelijk mogelijk te laten zien.

Hamburger fotografie Photoshop

Verschillen

Een groot verschil tussen de werkelijkheid en de foto is de afmeting van het broodje. Deze is in werkelijkheid kleiner dan op de foto. Dit komt volgens de marketingdirecteur door het doosje waar de hamburger in wordt gedaan. Door het stoomeffect zou het broodje iets krimpen. Ook de ingrediënten komen op de foto veel beter in beeld. Dit komt volgens haar doordat deze in de foto naar de voorgrond zijn gebracht.

Hamburger fotografie foto versus werkelijkheid

Het siert dat de fastfoodketen laat zien hoe de fotografie tot stand komt en waar volgens hen de verschillen vandaan komen. Deze openheid legt hen in ieder geval qua aandacht geen windeieren, want het filmpje is binnen één week al meer dan 4,5 miljoen keer bekeken.

Het filmpje:

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.