Avocado

Alles wat je moet weten over de avocado

Waarschijnlijk zal het je niet ontgaan zijn: avocado’s zijn al een tijdje hot. Er is zelfs een avocado restaurant in Amsterdam. Maar wat is nu eigenlijk een avocado en wat kan je er allemaal mee?

Een avocado loopt qua vorm uiteen van rond tot peervormig. Qua lengte zie je exemplaren van 7 tot 20 cm lang. De kleur varieert van groen tot donkerbruin. De schil is bobbelig. Onder de schil vind je het vruchtvlees. Dit is groen, of geel van kleur en heeft een nootachtige smaak. Als de avocado rijp is, dan is het vruchtvlees heel zacht en kan je het als boter uitsmeren. De avocado bevat een grote harde pit. In de meeste gevallen eet men een avocado rauw. In Mexico wordt de avocado als basis gebruikt voor guacamole.

Avocado's

Van avocado’s zijn ongeveer 400 geteelde vormen bekend. In Nederland zijn meestal vier soorten verkrijgbaar:

  • ‘Fuerte’, een peervormig ras met een gladde, heldergroene schil
  • ‘Ettinger’, met een dikke hals en een gladde, heldergroene schil
  • ‘Hass’, een klein peervormig ras met een ruwe, bobbelige schil, die tijdens het rijpen van groen naar bijna zwartbruin verkleurt
  • ‘Nabal’, een dik bijna rond ras met een donkergroene/bruine schil

Bron: Wikipedia

Nederland is trouwens een van de grootste importeurs van avocado’s ter wereld. Echter is het grootste deel bedoelt voor export naar Europa en Scandinavië.

Is een avocado groente of fruit?

Een veel gestelde vraag: is een avocado groente of fruit? Je bent misschien geneigd om te kiezen voor groente, maar dat klopt niet. Een avocado is officieel een vrucht, of nog specifieker: een bes. Volgens het Voedingscentrum is een avocado een vruchtgroente: “Hij wordt bij de groente ingedeeld omdat hij meestal als groente wordt gegeten. Hij telt dus mee voor de richtlijn van 250 gram groente per dag.

Avocado in Google Trends

Google trends laat de stijgende populariteit van de vrucht goed zien.
Slimme marketeers hebben 31 juli zelfs uitgeroepen tot Nationale Avocado Dag.

Voedingswaarde van een avocado

Eén avocado is goed voor zo’n 358 kcal en bevat 35 gram vet. Het gaat om onverzadigde vetten die meehelpen om het LDL-cholesterol van het bloed te verlagen. Daarnaast bevatten avocado’s ook veel vezels en mineralen zoals ijzer en kalium.

Voedingswaarde avocado
Voedingswaarde avocado – bron: Voedingscentrum

Veel diëtisten adviseren om maximaal een halve avocado per dag te eten.

Hoe weet je wanneer een avocado rijp is?

Als een avocado nog niet rijp is, dan is het vruchtvlees hard en smaakt het nergens naar. Het is niet altijd goed te zien of de vrucht rijp is. Er zijn wel een aantal trucjes om beter te bepalen of een avocado rijp is:

  • Voelen. Als de avocado keihard voelt is deze nog niet rijp. Veert de avocado een beetje in als je er op drukt, dan is hij waarschijnlijk rijp. Laat hem niet te zacht worden, want dan is hij overrijp.
  • De schil van rijpe avocado’s kleuren donker.
  • De avocado heeft een steeltje. Als die makkelijk loslaat is dit vaak een teken dat de avocado (bijna) rijp is.

Avocado en pit

Wat kan je met de pit doen?

Je kunt de pit van de avocado weggooien, maar deze ook gebruiken om je eigen avocadoboom te planten. Daarnaast beweren sommige mensen dat je pit kan eten. Je zou er een poeder van kunnen maken voor smoothies en shakes. Ik heb echter geen wetenschappelijk bewijs kunnen vinden of dit echt eetbaar / gezond is.

Gerechten met avocado’s

avocado gerechten

© foto’s van de avocado’s: Pexels

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.