Groente en fruit

Ook een kromme komkommer is een komkommer

In Nederland wordt zo’n 5% – 10% van ons groente en fruit verspild vanwege het uiterlijk. Dat is totale waanzin, want ook een kromme komkommer is een komkommer!

Groente die er niet zo mooi uitziet eindigt als pulp, waarna het wordt verwerkt tot veevoer, of zelfs tot compost! Alles wat niet binnen de norm valt is “minderwaardig” en wordt vaak geweigerd door supermarkten en door consumenten. Kijk maar kritisch in de schappen van een gemiddelde supermarkt: alles is even recht, het oppervlak mooi glad en alles is gelijk qua vorm en grootte. Je zult moeite moeten doen om iets te vinden met een afwijkende vorm of een andere afmeting.

Kromme wortels zijn ook wortels

Onze drang naar “perfect” groente en fruit slaat nergens op en zorgt voor enorm veel verspilling. Een kromme komkommer smaakt net zo goed als een kaarsrecht exemplaar. Dus waarom zou je de kromme variant niet kopen, of zelfs weggooien?

Kromkommer

Een mooi initiatief vind je op Kromkommer.com. Deze community zet zich in om de verspilling van groente en fruit tegen te gaan. Dit doen ze op een positieve, maar duidelijke manier. Een van de tastbare resultaten is een assortiment soepen gemaakt van groente die “normaal” gesproken zou zijn afgekeurd.

Kromkommer soep

Inglourious Fruits and Vegtables

Gelukkig komt er steeds meer weerstand tegen de verspilling van “afwijkende” groente en fruit. Dat de consument niet alleen voor een mooi uiterlijk gaat bewijst de Franse supermarktketen Intermache. Zij boekten een enorm succes met hun campagne: Inglourious Fruits and Vegtables. In deze campagne werd misvormd fruit en groenten gepresenteerd als een sexy product. Het kreeg een prominente positie in het schap en werd ook goedkoper aangeboden. De belangstelling was groot: Intermache zag een toename van 24% meer klanten nadat zij de misvormde groenten en fruit hadden geïntroduceerd in hun assortiment.

AH Buitenbeentjes

Ook Albert Heijn is eind 2014 begonnen met het aanbieden van groente en fruit die niet aan de “reguliere” norm voldoen. Dit doen zij onder de naam Buitenbeentjes. Ik zocht contact met Anoesjka van de  afdeling Communicatie van de Albert Heijn en vroeg haar of de Buitenbeentjes aanslaan en wat het prijsverschil is:

[blockquote text=’We zijn half december 2014 begonnen met het aanbieden van de AH Buitenbeentjes. We zijn in eerste instantie gestart met het aanbieden via ah.nl, sinds eind januari liggen de buitenbeentjes ook in ongeveer 100 winkels. Een gemiddeld prijsverschil is niet exact aan te geven omdat het een pakket is waar meerdere groenten in zitten, maar globaal is het 15% tot 20% goedkoper. Consumenten zijn steeds bewuster bezig met hun voeding en vinden het belangrijk dat er geen voedsel verspild wordt. Onze klanten reageren erg enthousiast op de buitenbeentjes en de verkoop gaat goed, zowel via ah.nl als in de winkels.’ text_color=’#0077ef’ width=” line_height=’undefined’ background_color=” border_color=” show_quote_icon=’yes’ quote_icon_color=’#0077ef’ ]

AH Buitenbeentjes

Plus OverLekker

Ook supermarkt Plus stapt in het “afwijkende” segment. Zij zullen vanaf mei een tomatensoep en tomatensaus introduceren onder de naam OverLekker. Deze soep en saus wordt gemaakt van onverkochte tomaten en uien uit PLUS winkels. In eerste instantie draait dit project vier maanden als proef. Bij succes zet de supermarkt de verkoop voort.

PLUS OverLekker

De consument bepaalt

De vraag is natuurlijk of supermarkten in dit segment stappen als tijdelijke slimme marketingtruc, of dat ze echt in willen spelen op een nieuwe trend en het blijvend gaan aanbieden. Uiteindelijk bepaalt de consument wat er in de schappen komt te liggen! Hopelijk worden steeds meer consumenten zich bewust van de onnodige verspilling van groente en fruit en worden de “afwijkende exemplaren” niet langer afgekeurd. Pas als de vraag van consumenten toeneemt, zal er echt iets gaan veranderen. Eigenlijk moet de nieuwe norm “de smaak” worden en niet langer de vorm, het uiterlijk, of de afmeting!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *