FOODISH.nl

Review Restaurantwinkel.tv

Restaurantwinkel.tv

Test van Restaurantwinkel.nl: kijken en kopen bij de chefs

Update: de site bestaat inmiddels niet meer.

Foodish.nl test anoniem de nieuwe website Restaurantwinkel.tv. Het concept van restaurantwinkel.tv is eigenlijk heel simpel: op de site kan je korte filmpjes bekijken van gerechten die door chefs van diverse restaurants worden bereid. Vervolgens kan je de basisingrediënten bestellen bij het betreffende restaurant (je hoeft dus niet zelf te gaan shoppen) en de gerechten namaken zoals in de filmpjes is te zien. Aan de hand van de – deels voorbereide – basis ingrediënten hoef je niet van nul af aan te beginnen en kan je stap-voor-stap een chef-waardige maaltijd namaken met goede ingrediënten. Op de site ziet het er allemaal simpel uit. Foodish.nl nam de proef op de som en bestelde anoniem een aantal gerechten en ging zelf aan de slag.

Het shoppen

Op de site staan momenteel gerechten van zo’n 25 restaurants (resturantwinkels), waaronder bekende namen als Librije’s Atelier, De Havixhorst en Restaurant Apicius. De bereiding van de recepten van elke restaurant worden getoond als filmpjes en als tekst. Bij elke recept staat de moeilijkheidsfactor vermeld in de vorm van een aantal koksmessen. De prijzen vallen mee, gemiddeld ligt de prijs van een hoofdgerecht ergens tussen de € 15,- en € 25,- euro. Bij elk gerecht wordt ook een wijnsuggestie gegeven, die je ook kunt meebestellen.  Afhankelijk van het restaurant kan je de bestelling ophalen, of laten bezorgen. Wil je het laten bezorgen dan ben je rond de € 12,- per bestelling kwijt. Onze keuze viel uiteindelijk op een voor- en hoofdgerecht van De Havixhorst:

***
Cannelloni van gerookte Gieterse paling
***
Lende van het hoogveenrund
***
Voor deze gerechten inclusief bezorging, waren we € 41,50 kwijt.

De betaling

Online betalen bij Restaurantwinkel.tv kan via Creditcard of met iDEAL. Na het afrekenen wordt je netjes teruggezet naar de shop inclusief een overzicht waar je een factuur kunt printen en een bevestiging van de bestelling ziet. Deze melding verdween na een aantal seconden uit beeld, waardoor je dit niet meer kunt lezen. Je keert vervolgens terug naar het begin van het bestelproces. Gelukkig volgde vrijwel direct een e-mailtje met de bevestiging van onze bestelling, zodat een en ander alsnog duidelijk werd. Op de site is een knop Mijn Account te vinden, maar de functionaliteit achter deze knop is (nog) niet beschikbaar.

De bezorging

Op de afgesproken afleverdag werd om 15:45 de zending gebracht door een koerier. Op de doos zat een retourenvelop, waardoor de koerier dacht dat hij wat mee terug moest nemen. Een telefoontje naar De Havixhorst bracht duidelijkheid.. dit was een misverstand. In de envelop had de factuur moeten zitten.

De ingrediënten zaten netjes verpakt in de kartonnen doos in een piepschuim binnenwerk om de inhoud koel te houden.

De bereiding

In de doos zat voor elk recept een nette beschrijving. Alle ingrediënten waren verpakt in plastic bakjes. Zelfs zout en peper was meegeleverd. Wat ontbrak was de olijfolie, maar dat hadden we natuurlijk zelf in huis. Hier wel een verbeterpunt: noteer op de bakjes wat er inzit. De inhoud van de meeste bakjes lag voor de hand, maar als je meerdere verschillende gerechten hebt besteld dan kan het verwarrend zijn. We ontvingen goede porties (maar dat is misschien verschillend per restaurant). Voor het voorgerecht ontvingen wij zelfs twee cannenolli’s terwijl we er maar één hadden besteld.

Voor de zekerheid toch maar even de notebook in de keuken geïnstalleerd om af en toe te kunnen spieken via de filmpjes die op de site staan. Aan de hand van deze filmpjes en de tekstuele beschrijving was de bereiding goed te doen.

Het resultaat

Wij waren erg te spreken over het resultaat. Het voorgerecht was een mooie smaakbeleving aan de hand van de zoete biet in combinatie met de pittige mierikswortel en de Gieterse paling. De kalfsond voor het hoofdgerecht was heerlijk en het vlees mals en zacht. Het lukte ons alleen niet om de polenta heel te houden. Ook qua presentatie moeten we nog wat oefenen, maar dat deed niets af aan de smaak.

En de conclusie

Restaurantwinkel.tv. Is een verrassend concept dat we nog nergens op deze manier hebben gezien. Het aanbod van de restaurants en de menu’s is behoorlijk uitgebreid. De bestelling in onze test verliep zonder noemenswaardige problemen en de bereiding (met behulp van de filmpjes op de site) ging erg goed. Gezien de toenemende trend van het “thuiskoken” zou deze site wel eens een succes kunnen worden.
De site zelf kan op bepaalde puntjes nog worden verbeterd en is duidelijk in ontwikkeling. Voor wie is Restaurantwinkel.tv een aanrader:

Over Restaurantwinkel.tv

De website Restaurantwinkel.tv is opgezet door foodfotograaf Jan Bartelsman. Na onze test vroegen we Jan Bartelsman meer over de site die sinds 14 december live is.

Hoe komt een foodfotograaf op het idee voor Restaurantwinkel.tv 
“Ik ben naast foodfotograaf ook een hobbykok en maak sinds kort filmpjes. Ik maak vooral filmpjes waarin stap voor stap bereidingen van gerechten is te zien. Ook kom ik uit een dorp waar het supermarkt aanbod klein is. Als ik dan zelf ga koken ben ik altijd veel tijd kwijt om de goede ingrediënten te krijgen. Daarbij heb ik vaak mislukkingen gehad uit kookboeken van de grote chefs. Na een gezellige avond met veel wijn, bij een bevriende restaurateur voor wie ik net een website had gemaakt (www.opazzo.nl) kwam alles samen en ontstond dit idee.”

Er doen nu zo’n 25 restaurants mee. Was het moeilijk om restaurants te vinden die met uw concept wilde meedoen? 
“Ik stuurde naar 100 restaurateurs die ooit aan mijn boeken hebben meegewerkt (zie www.bartelsman.nl) een mailtje met mijn idee en kreeg daaruit genoeg positieve reacties.  Hierna moest ik de logistieke puzzel oplossen. Ik zocht een oplossing die de restaurants geen rompslomp oplevert. Ik moest een feilloos bestelsysteem bedenken inclusief het aanleveren van de verpakkingen bij de restaurants. Er was uiteindelijk veel contact met de chefs nodig voor ze daadwerkelijk wilde meedoen.”

Zien restaurants uw initiatief niet als bedreiging? Mensen hoeven immers niet meer het restaurant te bezoeken. 
“Sommige maar de meesten als een soort kans tot uitbreiding.”

Hoe regelt u de logistiek en met name het (gekoelde) transport naar de klant? 
“Als u een bestelling doet gaat de opdracht meteen naar Special care packs die de zending ophaalt bij de restaurateur. We werken nu nog met dozen waarin piepschuim met ijsgels voor de koeling zorgen, maar gaan volgend jaar stappen we over op biologisch afbreekbaar isolatiemateriaal dat beter koelt.”

Waar staat restaurantwinkel.tv over 1 jaar? 
“Hopelijk kent iedereen ons en hebben we minstens honderd restaurants die meedoen.”

Wat heeft u zelf met eten? 
“Alles. Ik ben van mening dat levensgeluk en gezondheid heel veel te maken hebben met hoe en wat je eet.”

Mobiele versie afsluiten