FOODISH.nl

Eten in advertenties versus de werkelijkheid

Reclame versus werkelijkheid

In marketing is het vrij gewoon om de zaken net even iets mooier voor te stellen dat dat ze in werkelijkheid zijn. Zo ook in reclame voor voedsel. Interessant om de uitingen met de werkelijkheid te vergelijken. Op internet zijn diverse websites te vinden waar reclame-uitingen voor eten en verpakkingen van voedsel, worden vergeleken met de werkelijkheid. Hoe ver denk je dat dit uit elkaar ligt?

De Duiste website Pundo3000.com kocht voor een internetproject 100 producten en fotografeerde de verpakkingen. Hierna werden de producten conform de beschrijving bereid en werd het resultaat gefotografeerd. Het resultaat vind je online en in een boek dat de site van het experiment heeft gemaakt.


Haringverpakking versus de werkelijkheid. Bron: Pundo3000.com


Verpakking loempia versus de werkelijkheid.  Bron: Pundo3000.com

Reclame voor Fast food versus de werkelijkheid

De website Alphaila heeft specifiek gekeken naar reclame-uitingen van fast food restaurants en de werkelijkheid. Hiervoor bezochten ze diverse restaurants en probeerden vervolgens de producten op exact dezelfde manier te fotograferen als op de reclame-uitingen. Dit bleek bijna onmogelijk. De hamburgers die in de advertenties worden getoond, passen vaak niet eens in de originele verpakking!

Bron:  Alphaila.com

Meer voorbeelden vind je op de site Alphaila.com.

Mobiele versie afsluiten